Der Sir Patrick Stewart Thread

Sooooo, hier ist ne kleine Zusammenfassung von Mr. Stewarts gestriger Vorlesung. :)

‘Are you anybody?’ asks Patrick Stewart in his inaugural lecture

‘If a play is rehearsed properly, it will become unrehearsed again when it is on stage, and neither actors or audience know what is going to happen next’, said Patrick Stewart, Cameron Mackintosh Visiting Professor of Contemporary Theatre in his inaugural lecture at St Catherine’s College.

In his lecture entitled ‘Are you anybody’ he talked about his career as an actor, which has ranged from the world of Shakespearean theatre to contemporary film and television.

The title sprang from his early experiences as an actor with the Royal Shakespeare Company. A more famous actor with whom he was working at the time was regularly greeted at the stage door by a mass of young female fans clamouring for his autograph. ‘Are you anybody?’ was a fan’s question to the young Patrick Stewart as she thrust pen and paper in his direction.

But far from his lecture being an egocentric trip down memory lane, he described vividly to his audience what it means to be an actor and what actors hope to achieve. Where his own words weren’t enough, he enlisted the help of Melville and Shakespeare.

His reading from Moby Dick brought his love of language and performing to life: ‘language, texture, unexpected juxtaposition, startling, bold language’, he exclaimed.

He described how he was inspired by his English teacher to read and perform Shakespeare, and spoke of his fear of acting, which he only overcame at the age of 30. ‘It wasn’t stage fright,’ he said, ‘it was a fear of exposing myself. The emotions I felt when I read that piece to you just now, I wouldn’t have allowed to show when I was young. I was hiding behind my characters.’

Only when he was asked to play Leontes in Shakespeare’s A Winter’s Tale did he work to overcome this fear, and wasn’t afraid to find ‘that tortured young man’ within himself. Again, he thrilled his audience by performing a scene from the play during the lecture.

In 1986 he was invited to do masterclasses, lectures and workshops in the United States. Robert Justman, the producer of Star Trek, was one of the participants and Star Trek mythology has it that he turned to his wife and said: ‘we found the captain’.

The role, which Patrick Stewart was offered months later, meant unknown riches to him but also a relentless schedule of hard work. While he had been told by ‘those in the know’ that the series didn’t have a chance to last more than a year, he actually ended up performing, and partly directing, 178 episodes over seven years. Eventually, his heart was in the theatre and he returned to England.

He spoke of his immense joy of being back in England again, where he currently plays Antony in Antony and Cleopatra and Prospero in The Tempest, while rehearsing the role of Macbeth, which is due to open on 25 May at the Chichester Festival Theatre.

Quelle

Ich mußte lachen, als ich den Titel der Vorlesung gesehen habe... ausgerechnet aus DER Story mußte er den rausnehmen... naja ok, es paßte, das muß ich zugeben, aber trotzdem... *ggg*

Sodele... auch wenn das hier eigentlich nur am Rande zu Mr. Stewart gehört, so finde ich es doch beruhigend, daß ich mir anscheinend dieses Magneto-Spinoff nicht werde antun müssen. :D

LOS ANGELES (Hollywood Reporter) - Filmmaker David Goyer, whose thriller "The Invisible" opens in theaters Friday, has been drawn in by the power of "Magneto."

He will develop the "X-Men" spinoff with an eye to directing the project for 20th Century Fox and Marvel Studios.

The story focuses on a young Magneto, the villain of the "X-Men" movies, and his friendship with a young Professor X and how they eventually became mortal enemies. The characters will not be reprised by Ian McKellen and Patrick Stewart, but by actors in their 20s.

Fox and Marvel already are at work on another "X-Men" spinoff, "Wolverine." That project, which already has a working screenplay, is on the fast-track hunt for a director and likely will be made before "Magneto."

Goyer wrote the screenplay for the upcoming sci-fi movie "Jumper." He also directed 2004's "Blade: Trinity," the New Line movie based on the Marvel Comics vampire hero, and executive produced the recent Marvel/Sony superhero flick "Ghost Rider."

Quelle

Hoffentlich entscheiden sie sich nicht doch noch, nen Cameo-Auftritt einzuschieben. ;( :D Im Wolverine-Film wird er auch nicht auftauchen, dann brauch ich den auch nicht zu schauen (ich bin wohl die einzige Frau der Welt, die findet, daß Hugh Jackman bestenfalls durchschnittlich aussieht).

(Nee ich hab nix gegen X Men, aber gegen Prequels... *g*)

Und hier noch ein passendes Bild:

So, jetzt hab ich endlich mal ein einigermaßen (nicht total, dafür is es zu verwackelt) brauchbares Bild von der Vorlesung in Oxford reinbekommen. Ich warte noch auf Bilder vom "Open Day" der RSC in Stratford-Upon-Avon - es kann sich nur noch um Jahre handeln. :D

Hier nun aber erstmal Professor Stewart *ggg*:

Ja, ne? Finde ich auch! Er macht ne super Figur als Professor. ^^ An der Uni Huddersfield, an der er ja Kanzler ist, hält er manchmal auch Vorlesungen... da gibts n Foto auf dem er total klein wirkt, weil das Pult so groß ist. (Ok er IST ja auch nicht so sonderlich riesig, aber da sieht mans halt extrem *ggg*) In Oxford kriegen sie das scheinbar besser hin. :D

So, das hier ist nicht wirklich ne News, da es (schätze ich mal!) ein etwas, aber nicht sehr viel älteres Bild ist (D'OH *g*), aber ich hab das grad gestern entdeckt, also isses quasi für mich neu. Und außerdem solls hier ja nicht nur News geben. *g*
      Was an diesem Bild so bemerkenswert ist, ist, daß es eines der wenigen Bilder ist, auf denen er breit grinst. Er hat nämlich zwischen den Vorderzähnen, wie man da sehr schön sehen kann, eine Lücke... ich nehme an, daß er deswegen meistens die Lippen zusammenkneift beim Lächeln. ;)

Jedenfalls ist das Foto sofort ganz hoch in meine Favoriten gestiegen und ich dachte mir, ich stells hier auch mal rein. Versuche scho seit gestern, einen Platz dafür an meiner Wand zu finden aber das ist hoffnungslos. :D Ich muß anbauen. ;)

Ich denke mal, daß er den Schnurrbart hat, weil er ihn für die Rolle des Macbeth braucht, den er bald spielen wird, normalerweise trägt er keinen Bart 'einfach so'. Mir persönlich ist es egal, ob er nun einen hat oder nicht... *g* Ich freu mich über jedes Bild. ;)
      Und dafür, daß ihn scho wieder irgendwelche Leute ablichten wollten und das dann auch getan haben, schaut er noch relativ freundlich drein. *g*

*noch schnell nachträglich einschieb* Hier ist btw noch n Mini-Foto aus einer Talkshow, in der er am 9. Mai zu Gast war (er trägt wieder den klasse Pullunder, den ich so mag *g*):

[quoten=Mrs.Picard]Hab ich grad gefunden:

Hier gibts ein Video, in dem Mr. Stewart über häusliche Gewalt spricht. Da er es selber erlebt hat (sein Vater hat seine Mutter oft geschlagen), sieht man ihm deutlich an, daß es ihn mitnimmt, drüber zu reden...

:([/quoten]

Oh ja, man merkt es ihm tatsächlich deutlich an ;( ... und ich finde es absolut bewundernswert, dass er öffentlich darüber spricht!

Buffy: "Giles, planning on jumping in with an explanation anytime soon?"
      Giles: "Well, uh... something... something... uh... very strange is happening."

~ "Doppelgangland"

Es gibt auch noch ne andere Aufnahme von Amnesty International, da spricht er auf einer Art Konferenz darüber. Und da weint er auch ein wenig.

In dem Amnesty-Video bei Youtube jetzt wirkt er noch relativ gefaßt, wobei ich mir sicher bin, daß es ihm nicht leichtgefallen ist, nicht zu weinen.

:(

LOOOOOOOOOOL! Grad gefunden!

Hier istn lustiges Kurz-Interview mit ihm... ach und der Film, der ihm nicht einfällt, heißt LIFEFORCE!!!

LIFEFORCE!!!!! LIFEFORCE!!!!!! LIFEFORCE!!!!!! *vorm Bildschirm sitz, dran rüttel und schrei* *gg*

Möööööööööönsch, kennt seine eigenen Filme nicht mehr... wie peinlich! :redface: :D :D :D
      Aber wenigstens fällt ihm Excalibur noch ein... obwohl seine Rolle da weniger zu tun hatte als in Lifeforce... *ihn mal wieder grad schütteln könnt* *ggg*

Hier passenderweise ein Bild aus dem Film... Mr. Stewart spielt Dr. Armstrong, den Leiter einer psychiatrischen Anstalt... Menschenskinder, wie kann er die Rolle in dem klasse Film nur vergessen? :D

*grummel* Jetzt ist man EINMAL abends nicht da und scho gibts seinen Auftritt bei Parkinson im UK TV im Netz. *argh* *ggg*

Hier hab ich mal das Transcript:

Michael: First up the furniture salesman from Yorkshire who became a global superstar, first captaining The Star Ship Enterprise on intergalactic adventures and then leading a gang of mutants in X-Men. He's back now doing his first love Shakespeare, about to play a blood-thirsty Scot. Ladies and gentlemen, Patrick Stewart. (Applause)

Michael: I must confess to my embarrassing meeting with you in the dressing room where you were standing next to Gene Wilder and you looked so fit! (Laughter) I thought you were his bodyguard and I didn't recognise you! (Laughter) You look wonderful!

Patrick: Thank you for that. Well it's rehearsals and blank verse, it keeps you fit! I'm actually thinking of promoting that as a keep-fit exercise.

Michael: I imagine it would work very well indeed. I said the bloody-thirsty Scot, are we allowed to talk about the play?

Patrick: Yes. There's so much history of superstition about this play, when you are actually doing it you have to put it all aside because you can't refer to it as The Scottish Play, which is how it's customarily referred to when you are in theatres or even outside theatres.

Michael: That's right.

Patrick: Because it has this stigma of misfortune attached to it and a lot of that has to do with it's a dark play and most of the scenes happen at night and directors and lighting designers like to give a very atmospheric ambience to the stage, so what happens is actors walk into things and they fall off things! (Laughter) And then at the very end there is a massive swordfight between Macbeth and his chief protagonist Macduff and these things are dangerous, usually they are two-handed Claymores, and so people get hurt.

Michael: Isn't there supposed to be some kind of code interwoven though, into the play itself?

Patrick: I've heard this. Some people allege that in the language there is a secret dialogue written which unless you know what it is and how to look for it you are unaware of it, so even now while I'm talking to you there would be inside my language some kind of satanic rule. But the one important thing to know about all this superstition about Macbeth is there's an antidote to this, and the antidote is A Midsummer Night's Dream. So if you mention the name of he play you simply mention The Dream, or you quote from The Midsummer Night's Dream which allegedly has the same good, white beneficial elements running through the language as well and that will undo whatever darkness has been cast by quoting Macbeth.

Michael: And is any indication yet do you think that your play is cursed, that your production is cursed? (Laughter)

Patrick: If I say no everything is fine then I will be tempting fate! We've had nothing perilous happen to any of us yet but we're only in our fourth week of rehearsal, we run the play for the first time tomorrow morning at ten o'clock so maybe if you call me up and ask me that question again I'll have a better answer for you! I've got a question for you, actually I've got two questions for you.

Michael: Go on.

Patrick: I notice, watching your show, the build-up, you know the montage of guest that you have, I'm never on it! (Laughter)

Michael: Actors, actors, really, eh! (Laughter)

Patrick: Years ago, every morning I used to drive this director to North Action to the television studios where we were rehearsing and every morning he would talk about his favourite actors. Now he was sitting in my car and I was driving him and most mornings he would end up by saying in my opinion the best five actors in Britain are.' And then he would list them! (Laughter) Now the names changed constantly but my name never once appeared on the list.

Michael: You must be suffering from terribly low self-esteem because of all this!

Patrick: I think most actors are, isn't that your impression?

Michael: I think that's absolutely right. But anyway lets talk about you because you are one of my five favourite actors. (Applause) Along with Gene Wilder.

Patrick: And that brilliant classical actor Ian Hislop! (Laughter)

Michael: No he's a villain Ian, he's a villain! Let's now talk, that's interesting that thing about low self-esteem and actors too, because a lot of actors I've interviewed yes they have that as well, I can't imagine how they make that transition from that curiously almost shy person onto a stage.

Patrick: I was discussing this very matter with somebody last night. There is something about putting yourself into another person's body and brain and imagination, not being Patrick Stewart but being another person in which you are liberated, you are free, you can no longer humiliate or embarrass yourself. Nobody can say you are an idiot or you are a fool because you are not you, you are somebody else and at a very early stage I found that the stage was a safe place to be, it was predictable it was planned it was co-ordinated. Now in the way that I work and most actors work it's become once again rather unpredictable, because we're much freer and looser in the way we stage productions now. But I felt from the age of twelve that the platform I was on brightly lit with a darkened auditorium, in the school hall at Murfield Secondary Modern School, two or three hundred people out there, it was a far safer place than being out in that world.

Michael: But what were you frightened of? Your father?

Patrick: My home life was a bit turbulent, a bit chaotic.

Michael: Because your father was a Sergeant Major; came out of the army and was quite military?

Patrick: He was a superstar in the military who then had to deal with a very humble and modest post-military life and like I think a lot of military men it made him unhappy and that unhappiness took form in weekend drinking and sometimes violence and it made home chaotic.

Michael: So you were looking for that refuge?

Patrick: Well there were two things. Being in amateur drama gave me the opportunity to become something other than Patrick Stewart. It gave me a reasonable excuse for not being in the house at night and the other thing which you must have heard many times is that it was the best possible way to meet girls! (Laughter)

Michael: Yes, but I mean this low self-esteem of yours which seemed to last quite a while actually, I mean you were fourty-seven by the time you got the Star Trek job weren't you? About that?

Patrick: I was exactly fourty-seven.

Michael: But then you see, you were voted the sexiest man on television, not once but twice! I bet that did wonders for your self-esteem eh?

Patrick: It did momentarily. (Laughter) It's like reviews, you don't believe the good ones you only believe the bad ones. Well, it just would have been nice if it had happened when I was seventeen.

Michael: Yes, well I agree with that. I was a late developer too. (Laughter)

Patrick: In the sexual sense?

Michael: Yes, absolutely.

Patrick: Do you want to elaborate on that?

Michael: Well you actually got married to have sex in our day didn't you? I mean that was the only way you got it! (Laughter) That it's lasted more than fifty years means I made the right choice!

Patrick: You lead a very sheltered life! (Laughter) But then you were a grammar school boy.

Michael: Yes, you were a secondary modern boy. That's interesting too of course because again you've gone full cycle because you're this secondary school boy, left school at fifteen, worked as a furniture salesman, became this big star and now you are Chancellor of Huddersfield University, so you've gone full circle haven't you.

Patrick: There really is nothing that I'm prouder of than that and when four years ago I was approached by the Vice-Chancellor saying, if you, if you were asked, if the council offered you this how would you react?' My response was instantaneous for so many reasons. It came at a point when I was teetering on leaving my life in Southern California, leaving Los Angeles and Hollywood and returning here. I was bitterly homesick, I wanted to do the kind of work I'm doing now at Stratford and at Chichester and the offer of this job which seemed so perfect, having finished my formal education at fifteen, in a sense a secondary modern school failure. But to be returning to my community as Chancellor of the local university seemed so appropriate and it's given me an opportunity to become part of that community again, to really inject myself into the life of the campus and promoting it and I'm happy to say that in the three years since I've been there applications and every aspect of the university has been rising.

Michael: You mentioned there being unhappy when you were at the height of your fame in America, or nostalgic at least for that which you had left behind.

Patrick: Well you know, what I'm doing now, I spent the day in a rehearsal room today rehearsing Macbeth with a brilliant company of actors, a wonderful director and a great play and I'm as happy and contented as I could possibly be. When I went to do all this exciting and thrilling work in Hollywood, and remunerative work too, and sunshine and palm trees and all of that, it was fun but there was a substance that was lacking in it. Because what I'm doing now is all that I wanted to do and I increasingly began to feel panicked. I had two lots of panics living in America. One was that I would never find my way back to where I am now. And the other one was that I would be knocked down in the street and I would die lying on my back on an American street looking up at the sky, knowing that I was dying and knowing that I wasn't in England. This became such a serious phobia that I would never cross the street except at the intersections, I'd never cross against the red-man or when it said don't walk, because I was so convinced that this was going to happen to me and it would have been possibly the worst thing that could have happened. So I relocated, I'm back here permanently living in England, I'm acting in Shakespeare again and if I do get knocked down it will be on an English street! (Laughter)

Michael: Now since you have been here you have popped up in various things, including you made a spectacular performance in one of our favourite comedy shows where you played an actor.

Patrick: You mean when I was myself in Extras?

Michael: Extras, yes that's right. Shall we have a look at that? Clip from Extras (Applause)

Michael: It's very good isn't it! (Laughter)

Patrick: I don't know what to say! It was one of the grandest mornings of my life, shooting that scene. I'd never worked in that style before, I'd never had to balance on this fine line of being yourself and being then some imagined extension of yourself and Ricky, who of course I think it's common knowledge now, he just laughs through all these things. While you are doing your coverage he sits there in hysterical laughter, so you have to do it again and again and again! (Laughter) I think it's actually one of the things I'm proudest of.

Michael: Really? Good on you, good on you. Lets go back to Macbeth, which is at Chichester in June.

Patrick: The Chichester Festival Theatre, our press night is on the first of June.

Michael: That's right and also you're doing it in conjunction with Twelfth Night.

Patrick: Twelfth Night goes into rehearsals right after we've opened, I'm playing Malvolio.

Michael: You've never done that before but you've played Twelfth Night before?

Patrick: Oh yes, many times. In fact I toured it for fifteen months along with two other plays, Lady of The Camelias and Duel of Angels, with the final tour the original Old Vic Company ever made and the company was led by Vivien Leigh who played Margaret Gautier and the leading character in Duel of Angels and I was twenty and I was earning more money than I had ever earned before; thirty-five pounds a week, compared with the ten pounds I'd been earning at the old Sheffield playhouse and we travelled all over Australia and New Zealand and every capital city in Central and South America and I was twenty. I had my twenty-first birthday on that tour.

Michael: And what was she like, Vivien Leigh?

Patrick: She was very unhappy and I believe she had a history of instability and while we were on tour it was the time that her previous husband Lawrence Olivier and Joan Plowright were having their first baby which I think created a particular unhappiness for her but I can't be rational about her because I was hopelessly in love with her. I would have walked barefoot to Jerusalem for, what is the line, one smile from her nether lip. She was dazzingly beautiful but it was more than just beauty Michael, there was an aura that came off her. And when Vivien walked on the stage, walked into a room, got out of a car, something seemed to proceed her. Actually something did proceed her, she didn't like bad smells and when she left her dressing room, which was invariably on the side of the stage, you know the star's dressing room, to go and make her entrance, she would be proceeded by her dresser who had one of those spray things, who would spray perfume in the air so that she would walk through this mist of perfume to make her first entrance. Now can you imagine me saying to the stage management at Chichester, alright, I'd like my dresser to proceed me with aBAD+8527 (Laughter)

Michael: Patrick Stewart thank you very much indeed, Patrick Stewart. (Applause)

Hier kann man sich auch den Videoclip ansehen... muß ich nachher noch machen... :)

Und hier ist nochmal ein Foto aus der Show:

Eine Art Interview mit Mr. Stewart über Macbeth:

Macbeth, Minerva Theatre, Chichester, until Sat, Sept 1

This summer is a season of firsts for Patrick Stewart. Not only is he making his debut at Chichester at the centre of this year's festival theatre programme in two Shakespeare productions, he is also set to tackle one of the Bard's great works for the first time ever.

"Macbeth really scared me because of its reputation," says the actor, who is most famous on television as Star Trek's captain Jean-Luc Picard but earned his theatrical stripes with the Royal Shakespeare Company.

"Macbeth and Romeo and Juliet have avoided me all my career. I was apprehensive about playing Macbeth - I had no starting point at all. It is a real graveyard of a play for actors and directors. Macbeth is unknown territory."

This is not the case with his other starring role this summer. In July, the same 18-strong company of actors will be tackling Twelfth Night, with Patrick as the put-upon Malvolio.

"I have been in Twelfth Night quite a lot, though not for many decades," says Patrick. "The play feels familiar although it is going to have a certain re-examination."

In the director's chair for Twelfth Night is former Darling Buds Of May star Philip Franks, who was also behind the last festival's runaway success, Nicholas Nickleby.

advertisementMeanwhile Macbeth reunites Patrick with director Rupert Goold, who last worked with Patrick in the RSC's 2006 production of The Tempest.

The play itself is being given a stark treatment, in a timeless location, examining the tensions and paranoia surrounding Macbeth's rise to power.

"I was always interested in Macbeth being written at the time of great espionage," says Rupert. "You had the public executions after the Gunpowder Plot and the development of the first secret service. There is a line that Macbeth has about a spy in every house in Scotland.

"You have got that paranoia and Big Brother state - it was something I was interested in more than the blood, guts and sporrans."

It was Shakespeare which turned Patrick onto acting, and where he finds himself putting a lot of his post-Star Trek energy.

He says: "I was 12 and my English teacher put a copy of The Merchant Of Venice in my hand and said, Read it'. It came absolutely naturally. I can't explain it. I was a secondary modern schoolboy. I wasn't academic, I wasn't brought up in a literary household. We didn't have books, we only had the radio.

"I just took to it, like being thrown into water and finding you can swim. All I ever wanted to do was Shakespeare, the other things were just happy accidents."

He's carrying on that association with the Bard with his next film project, producing and starring in a film version of The Merchant Of Venice, set in the Las Vegas of the 20th century. The screenplay was written by John Logan, the man behind Hollywood successes such as The Last Samurai and The Aviator.

The idea came out of an argument the two had after Logan described it as a "loathsome play".

"I spent half an hour arguing the contrary," says Patrick. "He said, Would you like it if I started working on a screen project for nothing?' He earns about $2 million a project, so I thought it was a decent offer.

"It is a startling way of doing the play; it is about money and sex and love and corruption."

It will be a return to Hollywood for the actor, who recently moved back to Britain.

"I didn't like living in Los Angeles any more. I was terribly homesick for everything you see outside and everything that is going on in this theatre. The fun part about LA is I will be going back as a visitor, not a resident."

He doesn't regret his time spent in America though, or his time spent as the commander of the USS Enterprise.

"One of the great things is people do come and will come here to see Jean-Luc Picard," says Patrick.

"There are hundreds who will have never been to a theatre in their lives before. They may be monumentally disappointed, but the great thing is they came."

QUELLE

Mit Bild natürlich!

So lange wie er jetzt schon über den Merchant Of Venice Film quatscht, wirds jetzt endlich mal Zeit, daß er anfängt damit! :D